Dienstag, 13. August 2013

Lässommar

Har läst en del i sommar. Man hinner ju med sånt då.
Dessa böcker har jag tagit mig igenom:

1. "Den tredje åldern" av Patricia Tudor - Sandahl.

En klok bok utan pekpinnar. Koncentrerad om livet mellan femtio och sextio. Är inte där än, men man kan ju förbereda sig.

2. "Vägar till välmående" av Karin Isberg.

Också en bok utan pekpinnar. Utelämnade meen med många praktika råd. man lär sig en del om depressioner med en viss avslappnad attityd. Klart läsvärd.

3. "Joyce Carol Oats - Samtal med Stig Björkman" av Stig Björkman.

En intervjubok med JCO. Bra. Ett samtal som dras ut under en längre tid. Man lär sig mycket om denna författare. En del frågor från Stig Björkmann känns emellanåt litet överflödiga.

4. "Alltings början" av Karolina Ramqvist.

Ramqvist blev nog mest känd 1999 för bråket med Ulf Lundell. Ramqvist hade skrivit der en av Lundells skivor och hans svar var ett gubbigt brev till henn, i vilket han skrev med en extrem nedlåtande ton. Detta brev lät Carolina Ramqvist publicera i antologin "Fittstim" - titeln ska vara  ett citat av Stig Malm som tydligen kallade socialdemokraternas kvinnoförbund för detta - vilket fick Ulf Lundell att gå i taket.
Jag vet inte vad jag tycker om "Alltings början". En naken ungdomsskildring? Ett avslöjande av beroendemönster? Kärlekens ansikten och dess följder? Intressant? Nej, knappast.

Läser nu parallelt "De välvilliga" av Jonathan Littell och "Det dyrbara" av Linn Ullmann. Vid sidan om fräschar jag upp "Faust" för jag måste enligt läroplanen undervisa om detta drama i höst.

Mysigt att läsa. Mmmmm.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen